A játékok játéka |
A kereskedelmi élet játéka |
A malomjátékot a fent látható táblán játssza két játékos, fejenként kilenc-kilenc bábuval. |
A magyar gazdasági élet malomjátékát láthatatlan táblán játsza X játékos Y bábuval. |
A játék két részre oszlik. |
A játék két részre oszlik. |
Az első részben a játékosok felváltva egy-egy bábut helyeznek a tábla valamelyik csomópontjára. Ezek a táblát alkotó három téglalap sarkai, illetve a vonalak kereszteződései. A már letett bábuk nem mozdíthatók; bábuinkat csak üres helyre tehetjük.
Ha valakinek sikerül három bábuját a vonalak mentén vízszintesen vagy függőlegesen egymás mellé tennie - a téglalapok valamelyik szélén vagy a négy összekötő vonal egyikén -, ezzel „malmot” csinált, s jutalmul leveheti az ellenfél valamelyik bábuját. A levett bábu nem tehető vissza többé. Nem szabad levenni olyan bábut, ami éppen malomban áll; kivéve azt a ritka esetet, ha az ellenfél valamennyi bábuja malomban van
|
A kezdeti részben a játékok játékának szabályait ki így, ki úgy alkalmazza a kereskedelmi életben is. |
Ha mindkét játékos elhelyezte kilenc-kilenc bábuját, kezdődik a játék második része. Itt felváltva lépnek egy-egy bábujukkal, mindig a vonalak mentén, s mindig csak a szomszédos csomópontig. Nem lehet olyan csomópontra lépni, ahol már áll figura, akár az ellenfélé, akár a sajátunk. Most is malom létrehozása a feladat. Aki malmot csinál, levehet egy ellenséges bábut, ami nem áll malomban. |
Ha minden játékos elhelyezte az összes bábuját, kezdődik a játék második része. Itt felváltva lépnek a játékosok a bábuikkal, de nyereséges malmot csak a mások rovására alakíthatnak ki. Egy adott szolgáltatásra vagy termékre nézve a piac önmagától ritkán bővül, a bábuk levételéért folyik a harc. |
Ha valamelyik játékosnak pontosan három figurája maradt, ugorhat: nem kell többet a vonalak mentén közlekednie, hanem bármelyik szabad csomópontra átugorhat bábuival, akárhol álltak is azok. |
Ha valamely játékos bábuinak száma a kritikus szint alá csökken, mert a saját adaptációs képességeinek hiányában nem képes életben maradni, már csak ugrálhat, vegetatív szinten tengődhet. |
Ha azonban ezután ellenfelének sikerül malmot csinálnia, akkor az nyert, hiszen ha a három közül levesz egyet, kettő marad, ennyivel pedig nem lehet malmot csinálni. |
Ha közben az ellenfelének sikerült malmot csinálni, a vegetáló versenytársak megsemmisülnek. |
A játék véget érhet úgy is, hogy a soron levő játékos nem tud lépni, mert minden bábujának el van zárva az útja - ekkor vesztett. |
A játék véget érhet úgy is, hogy a játékos nem tud lépni, mert úgy látja, hogy bábuinak el van zárva az útja - ekkor is vesztett. |
Érvényes malom természetesen, ha meglevő malmunkat kinyitjuk - kilépünk az egyik bábuval -, majd újra bezárjuk. Ezt ismételgetni is lehet, aminek csiki-csuki a neve; ellenszere a ki-be lépegető bábu útjának blokkolása, valamint az ugrálás, amikor lehetővé válik. A csiki-csukit megegyezés szerint tiltani is lehet. |
Érvényes malom természetesen, ha meglevő malmunkat kinyitjuk - kilépünk az egyik bábuval -, majd újra bezárjuk. Ezt ismételgetni is lehet, de ebben az esetben sem lehet ölbe tett kézzel malmozni ujjainkkal, hanem a lehetőségek kiaknázása mellett a folyamatos fejlődés feltételeit megőrizni, megerősíteni, mert „a múlt történelem, a jelen ajándék, a jövő rejtély”. |